בריאות ורפואה כללית

מתי מומלץ אשפוז כפוי?

אשפוז כפוי

שתפו למשפחה וחברים
שגם הם יוכלו להנות מקריאת הכתבה

אשפוז, ובוודאי כפוי, הוא פעולה שמתבצעת רק כשאין ברירה אחרת. כשמצוקה נפשית מייצרת סיכון ממשי, זוהי החלופה ההכרחית, כשהאשפוז מנוצל באופן טבעי לטובת טיפול מעמיק ותהליך שיקומי שיאפשר לאדם לחזור לחייו ולקהילה עם יכולות מחוזקות להתמודדות עם המציאות. כפיית אשפוז מחייבת כמובן צו וכאן בעמוד תמצאו מידע מפורט בנושא.

הנסיבות שבהן נדרש אשפוז תחת כפייה

אשפוז כפוי הוא כאמור צעד שננקט רק עקב חוסר ברירה. מצב אחד שבו נשקלת האופציה הוא אובדן קשר עם המציאות: ככל שהחיבור למציאות רופף יותר, כך גדל הסיכוי להחלטה על אשפוז.

סימפטום אחר שנלקח בחשבון לצורך ההחלטה על האשפוז הכפוי הוא הזיות. גם רמת גבוהה של חוסר תפקוד או ליקוי של ממש בבוחן המציאות ובכושר השיפוט מובילים במקרים מסוימים לאשפוז גם אם האדם לא מביע רצון לכך (מאחר שממילא אי אפשר להסתמך על כושר השיפוט שלו).

תוקפנות

מצב נוסף שבו אשפוז כפוי הוא הפתרון הנכון, וליתר דיוק מחויב המציאות, הוא כשהאדם מגלה תוקפנות ממשית כלפי סביבתו. במקרים אלה פסיכיאטר מחוזי, מנהל מחלקה פסיכיאטרית בבית חולים כללית או מנהל בית חולים פסיכיאטרי מציב מול זכותו של האדם לחופש ולקבלת החלטות על חייו את הסיכון לחיי אדם – והכף נוטה מטבע הדברים לזכותם של הסובבים לחיות בבטחה.

אובדנות

גם כשהתוקפנות של האדם מופנית כלפי עצמו, כלומר ישנה סכנת אובדנות, תיתכן הוצאת צו אשפוז כפוי. חשוב להדגיש שלא כל איום להתאבד מוביל לאשפוז: איש מקצוע מנוסה בוחן את כל התנאים והנסיבות, ומחליט בהתאם למאפיינים הספציפיים של המקרה.

אשפוז כפוי דחוף במצב פסיכוטי

החוק והנהלים של משרד הבריאות מאפשרים שני סוגי אשפוז בכפייה: דחוף ולא דחוף. אשפוז דחוף מתבצע כשיש סכנה מידית עקב מצב פסיכוטי. במקרים אלה אנשי המקצוע שמיישמים את הצו שניתן מגיעים אל האדם תוך 90 דקות לכל היותר, על-מנת לנטרל מיד את הסיכון. הוראת האשפוז הכפוי הלא דחוף תקפה ל-10 ימים, ואם לא מומשה יידרש צו חדש.

אשפוז קטינים בכפייה

אשפוז כפוי של קטינים מתרחש כשבן נוער או בת נוער, לרוב בטווח הגילאים 12-18, מתקשים להתמודד עם דיכאון, הפרעות הסתגלות, הפרעות אכילה, PTSD (תסמונת פוסט טראומה), חרדה קשה ועוד. בחלק מהמקרים גורמי המקצוע מתייעצים עם ההורים אבל בכל מקרה ההחלטה היא של פסיכיאטר מחוזי, מנהל מחלקה פסיכיאטרית בבית חולים כללית או מנהל בית חולים פסיכיאטרי, שהם אלה המוסמכים על-פי חוק להוציא צו לאשפוז גם ללא רצונו של המטופל.

כמה זמן נמשך האשפוז הכפוי?

האשפוז הכפוי נמשך 7 ימים. בפרק זמן מן הסתם מתבצע אבחון מעמיק, ובמידת הצורך האשפוז יוארך בפרקי זמן נוספים עד להחלמה. הסמכות להאריך אשפוזים כפויים ניתנת בידי ועדה פסיכיאטרית מחוזית. גם לאחר השחרור מהאשפוז, יימשך מעקב אחרי האדם כדי לוודא שמצבו אכן השתפר ויציב.

תפריט נגישות אתר