רוצים להזמין מופע "מספרי סיפורים"?
פברואר 19, 2009
חרש יכול ללמוד סיעוד?
פברואר 22, 2009
הצג הכל

השבוע קיבלתי מייל מסטודנטית, המתחילה את דרכה האקדמית. היא כתבה לי כך: "המתורגמנית, שהייתה אמורה לתרגם לי ביום הראשון ללימודים, הודיעה לי ברגע האחרון שלא תגיע. אני מנסה כבר כמה שעות למצוא מישהי אחרת, אבל לא מוצאת. כולן כבר תפוסות. אני מיואשת. מה אעשה בלי תרגום? איך אוכל להשתתף בשיעורים?"

אכן, הצורך להיעזר באדם נוסף, שיתרגם או יתמלל, הוא אחד הקשיים האופייניים, שניצבים בפני סטודנטים חרשים וכבדי שמיעה בעולם האקדמי.

מעצם טבעה, רכישת השכלה גבוהה מתבססת על שמיעה ועל אינטראקציה שבדיבור בין המרצה לסטודנט. רוב הידע מועבר באמצעות הסברים של המרצים, וקליטתם על ידי הסטודנטים, תוך רישום ולמידה. בערוץ השמיעתי של כתות הלימוד ומסדרונות מוסדות הלימודים זורם מידע רב – פורמלי ובלתי פורמלי.

ידע הוא כוח, ותפקידה של ההשכלה הגבוהה הוא להקנות ידע. מאידך, בשל אופן הלימוד, מתקשה האדם החרש או כבד השמיעה ברכישת ידע זה ובקידום השתתפותו בעולם הלימודי והחברתי, המתקיים בין כתלי האוניברסיטאות והמכללות.

המציאות מלמדת, שככל שרמת ההשכלה גבוהה, יותר כך גדלים יותר סיכוייו של האדם להשתלב בעולם העבודה, לזכות בעצמאות כלכלית ולהשתלב בחברה כאדם.

עד לפני שנים לא רבות, ההשכלה הגבוהה הייתה חסומה לגמרי בפני אנשים חרשים וכבדי שמיעה, ובדרך כלל הם יועדו לעבוד במקצועות הצווארון הכחול. בשנים האחרונות חל מפנה בתפיסה החברתית, אשר מבינה את החשיבות שבשילוב האדם בעל הצרכים המיוחדים כשותף מלא ושווה בחברה.

בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במספר הסטודנטים, הפונים ללימודים גבוהים, אך עדיין לא נפתרו שאלות רבות, כמו למשל: למי מופקד על התפקיד של הנגשת הלימודים עבור הסטודנטים? מהו תפקיד האוניברסיטאות והמכללות בהקשר זה? מהו מקומו של הסטודנט החרש או כבד השמיעה, ועד כמה הוא מעורב בתהליכים ובהחלטות הנוגעות לצרכיו בעולם האקדמי? ועוד.

התפיסה, הדוגלת בזכות לשוויון ולהשתלבות מלאה של האדם החרש או כבד השמיעה, מנחה את מרכז התמיכה של המכון לקידום החרש, הפועל לקידומו והעצמתו של הסטודנט החרש וכבד השמיעה, במטרה להעמידו במרכז החברה.

השנה חוגג המכון בר מצווה – גיל, המסמל את המעבר מתלות לבגרות. בגיל זה מתחיל האדם לפעול למען עצמו, לקחת אחריות ולהיות שותף בקבלת החלטות בדרך לחיים עצמאיים. באופן סמלי, קם השנה במכון תא סטודנטים. הקמתו נועדה להעצים את  הסטודנטים, לעודדם לפעול למען עצמם ולמקם אותם במרכז העשייה, ההבנייה והחשיבה.
לא עוד מדברים על הסטודנט, אלא מתחילים לדבר עם הסטודנט.

הפרויקט הראשון, שתא הסטודנטים לקח על עצמו, הוא הפקת יום הסטודנט 2006, שיעמוד בסימן "סטודנטים חרשים/כבדי שמיעה למען עצמם", ובעקבות המלחמה יוקדש לסטודנטים מן הצפון.

אני מחזקת את ידי החברים בתא הסטודנטים, ומקווה לשיתוף פעולה עם כל הגופים והמוסדות הקשורים לנושא. אני גם קוראת לכל הסטודנטים החרשים וכבדי השמיעה להצטרף לתא הסטודנטים.

אני מאחלת לכם, הסטודנטים הלומדים במוסדות הלימודים האקדמיים ועל-התיכוניים, שתהא זו שנה טובה ופורייה, שנה של גדילה וצמיחה, שנה שבה תשיגו את מטרותיכם הלימודיות בתחושת סיפוק, תוך השתלבות לימודית וחברתית מוצלחת.