חשבת פעם מה זה להיות אשה חרשת?
פברואר 2, 2009
נשמע מצויין – גיוס מעסיקים פוטנציאליים
פברואר 9, 2009
הצג הכל

 שלום לסטודנטים/יות  

בעקבות פנייה של סטודנטים חרשים וכבדי שמיעה ושל דיקאנט מכללת אריאל בנושא התאמות נגישות במהלך מבחני המכון הממלכתי להכשרה בטכנולוגיה ומדע (מה"ט), ניסחנו מכתב הסברה המפרט והמנמק את הבקשה להתאמות בבחינות עבור חרשים וכבדי שמיעה.

מכתב זה הוא דוגמה מתוך רבות לפעילות ההסברתית של המכון לקידום החרש, למען הטמעת תפיסת הנגישות והשוויון במוסדות הלימוד עבור אוכלוסיית חרשים וכבדי שמיעה. אתם מוזמנים לקרוא את המכתב המצורף, ולקבל מידע וידע בנושא ההתאמות והזכויות של סטודנטים/לומדים.

אנצל במה זו כדי לאחל לכולכם בהצלחה בבחינות ובשנת הלימודים

בברכה ננה בר רכזת הפרוייקט ומרכז סטודנטים

לכבוד מה"ט
שלום רב

 

                       הנדון : אישור להתאמות ונגישות לסטודנטים חרשים וכבדי שמיעה

המכון לקידום החרש בישראל הינו ארגון ללא כוונת רווח  העוסק בקידום תחומים שונים הקשורים ברווחתם ובהעצמתם של אנשים חרשים וכבדי שמיעה. במסגרת עבודתנו, אנו מפעילים מרכז שירותי תמיכה המלווה את הסטודנטים החרשים וכבדי השמיעה בכל מוסדות הלימודים הגבוהים והעל-תיכוניים בארץ.

מטרת ותפיסת התוכנית: קידום למען יישום מדיניות של שוויון הזדמנויות ברמה הציבורית, הטמעת תפיסת הנגישות ברמה העקרונית -שההשכלה הגבוהה תהיה נגישה עבור סטודנטים אלו באופן שוויוני, ככל שניתן.

התוכנית מופעלת בשיתוף פעולה מקצועי עם המוסד לביטוח לאומי- אגף השיקום.

לסטודנטים חרשים יש איפיונים מיוחדים וייחודיים להם, וחשוב להביאם בחשבון על מנת שלא יפגעו שלא לצורך במהלך התמודדותם, הקשה בלאו הכי, עם לימודים גבוהים, ויוכלו לממש את יכולותיהם הקוגניטיביות, שבזכותן הגיעו ללימודים גבוהים, למרות הקושי והמחסומים האובייקטיבים שבהם הם נתקלים.

אדם חרש אינו קולט את השפה בערוץ השמיעתי המיועד לה ואינו חשוף לה ולשימושי השפה כמו האדם השומע. קושי אובייקטיבי זה הוא אחד הגורמים המשפיעים על רכישת השפה העברית ורמת השליטה בה. סביבתם של ילדים ואנשים חרשים/כבדי שמיעה כולל הסביבה הלימודית אינה מותאמת לצרכיהם ולא מונגשת מבחינה שפתית. לחלק מן האנשים החרשים יש שפה ראשונה או נוספת, שבה הם משתמשים כשפה בפני עצמה והיא – שפת הסימנים, שהמבנה הדקדוקי והתחבירי שלה ייחודי ושונה מהשפה העברית. כתוצאה מכך נוצרה השפעה ישירה על רכישת שפה נוספת, שהינה העיברית.

עקב הסיבות הר"מ אנשים חרשים/כבדי שמיעה, חלקם, מתקשים בשליטה בשפה העברית, הן המדוברת והן הכתובה, נוטים לטעויות לשוניות בכתיב ובניסוח מפאת חסך באוצר המילים, חסרים במידע ומתקשים בהבנת הנאמר ובהבנת הנקרא, למרות שהם בעלי יכולות קוגניטיביות טובות ואף למעלה מכך.

מעצם היותם חרשים/כבדי שמיעה, שליטתם  בשפה העברית אינה ברמה מקבילה לאנשים שומעים בעלי אותם נתונים (לבד מהחרשות). חשוב לציין שרמת השליטה בעברית אינה מקבילה לרמת האינטליגנציה. לכן אנו פונות אליכם בבקשה לאפשר להם  לתרגם לשפת הסימנים את הוראות המבחנים על מנת להנגיש את ההוראות, את הנאמר במהלך המבחנים כמו הוראות הבוחן או המפקח הנמצא בכיתת המבחנים.

אנו מבקשות מכם לבדוק אפשרות לאשר להם להשתמש בתרגום לשפת הסימנים להוראת המבחנים על מנת לוודא שלא תפגע יכולתם של סטודנטים חרשים וכבדי שמיעה לבטא את ידיעותיהם בתחום המקצועי. סטודנטים חרשים זקוקים לאמצעים שיאפשרו להם גישה שווה בהתמודדותם בעולם האקדמי שאליו הגיעו כתוצאה מיכולת בסיסית מצוינת ומעבודה רבה וקשה.

כסטודנטים, האנשים החרשים וכבדי השמיעה נמצאים במערכת לימודית אשר אינה מותאמת אליהם ואשר מיועדת מעצם טבעה לסטודנטים שומעים. לפיכך, הם זכאים לתנאים נגישים, ל"רמפה", על מנת שיוכלו למצות את יכולותיהם הקוגניטיביות ולבטאן ללא מכשולים ומחסומים שאינם רלוונטיים אליהם.

יש לציין כי האוניברסיטאות ומוסדות ההשכלה הגבוהה בארץ מיישמות נגישות זו, מאפשרות לסטודנטים במוסדן לקבל התאמות במבחנים, ולממשן.

נודה לכם אם גם במסגרת מה"ט סטודנטים חרשים וכבדי שמיעה יקבלו הזדמנות שווה ויהיו זכאים להתאמות הניתנות בכל מוסדות הלימוד.

ההתאמות הנדרשות במבחנים לסטודנטים חרשים וכבדי שמיעה הן:
1.תוספת זמן בבחינות (תוספת של 25% מזמן הבחינה).
2.אישור הכנסת מתורגמן/ית לשפת הסימנים בזמן הבחינה.

חשוב להדגיש כי מדובר בתרגום השאלות בלבד (העברה משפה לשפה- מעברית לשפת הסימנים) לא בהסברן או בפירושן. למותר לציין כי המתורגמניות מחויבות בקוד אתיקה ותפקידן הוא לתרגם את השאלות מהשפה העברית לשפת הסימנים ותו לא.

פתיחות לשונותם של סטודנטים חרשים/כבדי שמיעה מתוך עמדה שווה ומותאמת תסייע לצמצום פערים בין הסטודנטים החרשים וכבדי השמיעה לסטודנטים השומעים.

נודה לכם אם תטמיעו את תפיסת השוויון ותאשרו לסטודנטים חרשים וכבדי שמיעה לקבל את ההתאמות הנהוגות כיום על מנת שיוכלו לעבור את המבחנים בהצלחה.

נודה על תשובתכם בהקדם האפשרי.

בברכה  ובכבוד רב,

אורית זולברג 
מנהלת תחום תעסוקה והשכלה 

ננה בר
רכזת מרכז לסטודנטים

* המכון לקידום החרש הינו גוף מקצועי (ע"ר) של אנשי מקצוע מומחים בתחום החרשות , המפעיל מרכז תמיכה לסטודנטים חרשים וכבדי שמיעה הלומדים בהשכלה גבוהה/על תיכונית בכל רחבי הארץ, ועובד בשיתוף פעולה מקצועי עם המוסד לביטוח לאומי-אגף השיקום.