כיצד להרגיש בנוח בחברת עובדים נכים ולגרום להם שירגישו בנוח בחברתך

זכאות לשיקום מקצועי
פברואר 9, 2009
מימון התאמות מקום העבודה לעובדים עם מוגבלות
פברואר 9, 2009
הצג הכל

אל תיצור בעיות יש מאין - לעבוד ולהתחבר עם אנשים נכים לא צריך להיות קשה יותר מאשר עם אנשים רגילים. נכים הם בני אדם "נורמליים", יש להם צרכים, יצרים, נקודות כוח, חולשה ואינטרסים נורמליים. אין צורך ליצור בעיות אם אין כאלה. אם אינך יודע כיצד לנהוג במצב מסוים אמור זאת לאדם הנכה ובקש ממנו הכוונה. גישה זו עדיפה על האלטרנטיבה, רגשות מבוכה, אי נוחות או אשמה. השתמש בטון קולך הרגיל בדברך עם אדם נכה. אנשים נכים רגישים לנטיית חסד ולהתנשאות.

אל תיצור בעיות יש מאין – לעבוד ולהתחבר עם אנשים נכים לא צריך להיות קשה יותר מאשר עם אנשים רגילים. נכים הם בני אדם "נורמליים", יש להם צרכים, יצרים, נקודות כוח, חולשה ואינטרסים נורמליים. אין צורך ליצור בעיות אם אין כאלה. אם אינך יודע כיצד לנהוג במצב מסוים אמור זאת לאדם הנכה ובקש ממנו הכוונה. גישה זו עדיפה על האלטרנטיבה, רגשות מבוכה, אי נוחות או אשמה. השתמש בטון קולך הרגיל בדברך עם אדם נכה. אנשים נכים רגישים לנטיית חסד ולהתנשאות.
אנשים נכים מסוגלים לדבר בשם עצמם ועליך לנהל אתם תקשורת ישירה. הדבר נכון גם כאשר אתה מדבר אל חרש או אל אדם בעל שיתוק מוחין קשה באמצעות מתורגמן.
אם יש לך עניין אמיתי במהות הנכות של אדם כזה ובמקורה, אתה יכול להתייחס לנכותו. הימנעות מכך רק מדגישה את הסטיגמה הקשורה לנכות בתרבות שלנו. הנכה עצמו עלול להרגיש מבוכה ואי נוחות לגבי מוגבלותו.
אין כל רע בהצעת עזרה לאדם נכה, כל עוד נעשה הדבר באופן ענייני. אם הצעתך נדחית, סימן שהאדם הנכה מאמין ביכולתו להסתדר ללא עזרתך.
הרגש חופשי להשתמש במשפטים כמו: "בוא ונלך" בפנותך לאדם בכיסא גלגלים, "האם ראית את התכנית בלילה שעבר"? בשיחה עם אדם עיוור, או "האם שמעת את זה בחדשות אתמול"? בשיחה עם אדם חרש. משפטים כאלה הנם ביטויים שגורים בשפתינו.

אל תניח מראש רמת ביצוע נמוכה – הימנע מלומר "אתה מדבר כל כך טוב, שכחתי שאתה חרש". "אני רואה ואפילו אני הולך לאיבוד בבניין הזה". "הוא עושה ממש כל מה שהייתי מצפה מכל אדם אחר, למרות שהוא בכיסא גלגלים". מכל ההערות האלה משתמעת ציפייה לרמת ביצוע נמוכה יותר אצל אדם נכה, ועלה מהן ההנחה, שאת הישגיו של הנכה יש לשפוט לפי קני מידה מחמירים פחות.
בעוברך על פני אדם נכה, חייך אליו או ברך אותו לשלום. אם הנך שקוע בשיחה עם אדם אחר והנכה עובר על פניך, אל תפסיק את השיחה. זוהי תשומת לב מהסוג המביך מאוד אנשים נכים. אל תדבר בקול רם אל אנשים עיוורים. אל תמהר להרים דברים כבדים עבור אנשים היושבים בכיסא גלגלים, זרועותיהם עשויות להיות חזקות מאוד. אל תזלזל באנשים חרשים או מוכי שיתוק מוחין, הם עשויים להיות גאונים שיש להם פשוט קשיי תקשורת.
אל תירתע מתנועות גופניות, שהן חלק טבעי מתנאי נכות מסוימים. אנשים חרשים עשויים לגעת בך, כאמצעי להפנות את תשומת לבך. אנשים עיוורים עלולים להיתקל בך את אתה עומד במקום בלי לזוז. מוכי שיתוק מוחין עשויים לסבול מעוויתות בלתי רצוניות או מרעד. התייחס אליהם בטבעיות.

ריאיון מועמד – אל תשאל מועמד נכה מה הנכות שלו. חקירה כזאת גורמת לנכה שיחשוד במניעיו של המראיין. נכים רבים למדו מניסיונם המר, שמראיינים נוטים לעשות הערכות חסרות בסיס לגבי יכולתם, רק משום שהם נידבו אינפורמציה. מכל מקום, אתה יכול לשאול מועמד אם נכותו עלולה להפריע לו לעשות את הפעולות הקשורות לביצוע תפקיד מסוים.
אל תציג בפני מועמד נכה שאלות המתייחסות ליכולתו לתפקד מחוץ לשעות העבודה ואל תשאל אותו אם יש לו הסדר תחבורה לעבודה וממנה.
אל תשתף יועץ שיקום חיצוני בריאיון של מועמד נכה. אתה יכול להזמין מתורגמן, אולם נכים אשר השלימו תכנית שיקום יעילה, צריכים להיות מסוגלים לענות בעצמם על שאלות ריאיון, בלי עזרת מתורגמן.
אל תניח שעובדים נכים מעונינים לעבוד איש בקרבת רעהו. אנשים נכים הם בני אדם "שלמים" ולכן ראה בהם חברים לעבודה: שתף אותם אם בפעילות המשרד שאינה קשורה ישירות רק לעובדה. כאשר אתה נוקט יוזמה מעין זו, עשה זאת בטבעיות ובגלוי, מבלי למשוך תשומת לב מיותרת.
אל "תעדן" את שמות הנכויות, כמו "כבד שמיעה" במקום חרש או "נכה ראייה" במקום עיוור. רוב העיוורים נוטים להקשיב בתשומת לב יתרה לקולות שבסביבתם ורוב החרשים נוטים לקלוט בחדות רבה רמזים וסימנים חזותיים. בכל אופן, כישורים אומנותיים ומוזיקליים מבוססים על הרבה יותר מאשר תפיסה חושית בלבד. האחריות לתחושה נוחה בשעת ריאיון, ביחסי העבודה היומיומיים, או בקשרים חברתיים, מוטלת שווה בשווה על האדם הנכה והלא-נכה.

חשוב לדעת: כיצד להרגיש בנוח בחברת עיוור, העיוורים מכירים את כללי התנועה

כאשר אתה מציע לעיוור עזרה בחציית הרחוב, אחוז בזרועו באופן רפוי וגמיש. אל תתפוס בשרוולו. אף פעם אל תמשוך את מקלו. המשך ללכת בקצב הרגיל שלך. אנשים עיוורים, המאומנים כהלכה, מבחינים במעשה בכביש ובחילופי הרמזורים באמצעות האזנה לתנועה, בדיוק כפי שאתה עושה זאת באמצעות ראייתך.
אם אתה מתכוון לטייל בחברת אדם עיוור, שאל אם הוא רוצה שתאחז בזרועו, או שהוא מעדיף לאחוז בשלך. אם הוא מחזיק תיק ביד אחת ומקל באחרת, בוודאי יבקשך העיוור לאחוז בזרועו. המשך ללכת בקצב הרגיל שלך. תוכל לרמוז על שינוי בכיוון ההליכה, או על עצירה, על ידי שינוי בלחץ האחיזה בזרועו. אם ברצונך לבצע פנייה חדה, אמור לו זאת. אם זרועו של העיוור חופשית, הוא יעדיף בוודאי לאחוז בזרועך בדיוק מעל המרפק.
באופן זה הוא ילך חצי צעד מאחוריך ויוכל לצפות מראש שינויים כמו מדרגות ופניות באמצעות תנועות גופך. אינך צריך לומר לעיוור שאתם מתקרבים לפנייה או למדרגות, אם יש לו מקל הוא יידע זאת באמצעות מקלו ולבסוף, זכור שכאשר אתם עוברים ליד מכשול, כמו עמוד תחנת אוטובוס, עץ וכדומה, עליך להשאיר לבן לוויותיך מרחק מספיק לעבור ליד המכשול מבלי להיפגע.
כאשר אתה עובר ליד אדם עיוור ההולך עם כלב נחייה, אל תתפתה להאכיל את הכלב או ללטף אותו. זה מסיח את דעתו מתפקידו. גם אם הכלב אינו מוחזק בריתמה, עליך לבקש רשות מהעיוור להאכילו. לעולם אל תיתפס ברצועת הכלב.
בלוותך אדם עיוור אל כיסא, שים את ידו על גב הכיסא או על זרוע הכיסא והנח לו להתיישב בעצמו. אל תנסה להושיבו בכיסא. אל תנסה לקחת את מקלו ממנו ולשים אותו בארון או בפינה. זה כמו לקחת ממישהו את המשקפיים שלו.
כאשר אתה יושב במסעדה בחברת אדם עיוור, הצע לו לקרוא עבורו את התפריט, כולל מחירו של כל פריט. אם המסעדה רועשת במיוחד, או אם המלצר ניגש לשולחנך בשקט גמור, אמור לאדם העיוור באיזה צד עומד המלצר. אתה יכול להציע לו לחתוך את הבשר עבורו, למרוח את לחמו בחמאה או לומר לו היכן נמצאים הפריטים השונים בצלחתו. אולם למעשה אין זה הכרחי, צפה מהאדם העיוור לבקש עזרה מעין זו אם הוא זקוק לה.
כאשר אתה פורט שטרי כסף עבור אדם עיוור, מסור לידו בנפרד כל סוג של שטרות. היות ורובם באותו גודל, זהה כל סוג במוסרך אותו לידו. ככל הנראה הוא יקבל כל סוג בצורה שונה או ישים כל אחד בתא נפרד בארנקו.
לאם אתה משוחח עם אדם עיוור במקום רועש והומה מאדם, כמו מסיבת קוקטיל למשל, או להפך, במקום שבו צעדיך לא יישמעו, על שטיח למשל, וודא שהוא יודע כשאתה עוזב.
משהכרת אדם עיוור, המשך תקופת מה בפגישותיכם הבאות לומר לו מי אתה, כי יתכן שלא יוכל לזהותך בתחילה לפי קולך. אף פעם אל תנקוט בנוסח "בוקר טוב דויד, האם אתה יודע מי אני"? אל תצפה מאדם עיוור שייצור אתך קשר, אם אינו מזהה אותך.
בהציגך מישהו בפני אדם עיוור, ציין בפניו באיזה צד עומד מכרו החדש. כמו למשל: "הרשה לי להציע בפניך את מר כהן, העומד לימינך".

היתקלות במכשולים היא חלק מחיי היום יום של העיוור – אל תיבהל במיוחד אם אתה רואה אדם עיוור הולך לקראת ממכשול או ממש ניתקל בו. הסיכויים הם, שהוא יתעשת וימשיך בדרכו ללא עזרה. אם תצעק אליו מרחוק, הדבר רק יגרום לבלבול. היתקלות במכשולים היא חלק נורמלי מחיי היום יום של העיוור והוא מתמודד אתם ללא התרגשות יתרה. כמובן, עליו להציע עזרה אם אתה רואה בבירור שהעיוור איבד את התמצאותו.
כאשר אתה מנחה אדם עיוור השתמש בהוראות כמו: "בכיוון קולי", "מטר לימינך", "עוד מאה מטר במורד הרחוב" וכד'. אם אתה נמצא מול כניסה למעלית בחברת אדם עיוור, אמור לו אם המעלית, שדלתה נפתחה זה עתה, נמצאת בדרכה למעלה או למטה. אם אתה נמצא במעלית בחברת אדם עיוור, אתה יכול לומר לו את מספר כל קומה שבה נעצרת המעלית. אל תלחץ על שום כפתור במעלית עבורו אלא אם כן הוא ביקש זאת ממך.
בזמן הקרנת סרט, שקופיות או בעת הרצאה, אמור לאדם העיוור היכן ממוקמים המסך או הבה. אחרת, נטייתו הטבעית תהיה לפנות לכיוון מקור הקול.

חשוב לזכור: כיצד להרגיש בנוח בחברת חרש
אל תתייחס אל החרש כאל "חרש-אילם". בתחילתם של כל ריאיון עבודה, יחסי עבודה או עימות חברתי אחר עם אדם חרש. השתדל למצוא את שיטת הקומוניקציה המתאימה לו ביותר. אם אתה מגלה בעת ריאיון עבודה שהתקשורת עם החרש יגעה במקצת, אל תניח לדבר להדאיגך. ביחסי עבודה רגילים הקומוניקציה טובה יותר. יכולת הדיבור של החרש תלויה ברמת אובדן השמיעה ובגיל שבו נתחרש: לפני או אחרי שלמד לדבר, החרש אינו יכול ללמוד לדבר בדרך בה אנו למדנו: ע"י שמיעת דבריהם של אנשים אחרים.
כאשר אדם חרש קורא תנועות שפתיים, הפנה פניך אליו. דבר בטבעיות בלי להגזים בתנועות פיך. אנשים חרשים אומנו לקרוא תנועות שפתיים רגילות. האט מעט ודבר ברור בלי למלמל. החרש קורא בפניך יותר מאשר תנועות שפתיים. המימיקה חשובה גם היא. החרשים נוטים להתרכז בשפתיים ובידיים. שב או עמוד מול רקע כהה כאשר האור נופל עליך. אם לא הבינו אותך בפעם הראשונה, נסח את הרעיון בדרך שונה. קריאת שפתיים משתפרת כאשר הנושא המדובר ידוע. אל תהסס להיעזר בנייר ועיפרון כאשר הקומוניקציה קשה. בדברך, הוצא מפיך סיגריה, מקטרת או גומי לעיסה. זכור כי היכולת לקרוא שפתיים היא יותר אומנות מאשר מדע. היות ורק 35 אחוז מהדיבור ניתן לראות בשפתיים, קריאת השפתיים תלויה ביכולתו לש החרש לעשות סינתזה מכל המידע שהוא קולט, כדי להבין את 65 האחוז הנותרים.

בדברך עם אדם חרש, אל תהסס לבקשו להאט או לחזור על משפט מסוים אל תעמיד פנים שהבנת דבר שאינך מבין. אם יש לך ידע בסיסי בלבד בשפת הסימנים, אל תנסה לנחש את משמעות הסימנים שאינך מכיר. אם אתה שואל מה פירושו של סימן מסוים, יידע החרש שהתעניינותך כנה. אם האדם החרש נראה תוהה על משהו שאמרת, חזור על דבריך תוך שימוש במילים אחרות.

אל תעמיד פנים שהבנת – בדברך אל אדם הנעזר במכשיר שמיעה, התקרב אליו (ככל שהמרחק קטן יותר, כך תיקטן רמת ההפרעה ממקורות קול אחרים) אך אל תרים את קולך (מכשיר השמיעה יגביר כבר את עוצמת הקול). דבר לאט יותר מכרגיל וכך דיבורך יהיה ברור יותר. הפנה פניך ישירות אל האדם החרש, וודא כי תשומת לבו מופנית אליך. אם הוא נראה תמה, נסח מחדש את אותו הרעיון בדרך אחרת.
באסיפות, וודא כי החרש מבין את דברי האחרים או יודע אילו הכרזות מופנות לציבור. אינך צריך לחזור על כל מילה, כל עוד תוכן השיחה נמסר כהלכה. אם אתה מרצה ויש אדם חרש בקהל, נסה שלא לדבר כאשר אתה פונה אל המסך או אל הלוח. אם זה אפשרי, ספק לאדם החרש חומר כתוב כלשהו, לפני הפגישה.
אל תחשוש להשתמש בשפת הסימנים בפומבי. למרות ששפת הסימנים מושכת תשומת לב, עליך להיות גאה בכך שהנך שולט בה.
שים לב לא לבודד מבחינה חברתית, שלא במתכוון, אנשי סגל חרשים. נסה ללמוד כמה סימנים, והשתדל לעדכן אותם אנשים בחדשות או ברכילות ששמעת.
הייה מודע לבעיות פוטנציאליות שעלולות לצמוח בגלל אי יכולתו של אדם חרש להשתמש בטלפון ציבורי. למשל, אדם חרש מאחר לעבודה, אבל אינו יכול להודיע לממונה שמכוניתו התקלקלה באמצע הדרך.

כיצד להרגיש בנוח בחברת אדם מוכה שיתוק מוחין

אל תמהר להשלים משפטים – בדברך עם אדם מוכה שיתוק מוחין, אשר דיבורו איטי ויגע, עליך לעמוד בפיתוי להשלים את המשפט עבורו. אתה אולי חושב שאתה עושה לו טובה על ידי הגברת מהירות השיחה, אולם למעשה אתה שולל ממנו את הזכות הבסיסית לבטא את עצמו.

כיצד להרגיש בנוח בחברת אדם החולה במחלת הנפילה

אנשים החולים במחלת הנפילה ונעזרים בתרופות, עשויים בכל זאת לקבל התקף מדי פעם. למרות שהתקפים קשים אינם מחזה נעים, הרי שבדרך כלל הם בלתי מזיקים ועליך להגיב עליהם במעשיות וללא גילוי רגשות או פאניקה. וודא שהאדם העובד התקף אינו פוגע בעצמו. שים בפיו, בין שיניו, ממחטה מקופלת כדי שלא ינשדוך את לשונו, שחרר את עניבתו או כל דבר אחר הלוחץ על צווארו, ושים כרית או מעיל מקופל מתחת לראשו. ברגע שהאדם חזר להכרתו, יחס רגוע מצידך יעזור לו להתגבר על המבוכה שיחוש.

כיצד להרגיש בנוח בחברת אדם מפגר

אנשים מפגרים מבחינה שכלית אינם חולי נפש. הם לומדים לבצע משימות, זוכרים הוראות ולומדים להכיר את חבריהם לעבודה לאט יותר מאחרים, אולם יש להם יכולת מסויימת. אל תדבר בשפה עילגת אל אדם מפגר. רק הבהר את הערותיך והוראותיך בבהירות, בפירוט ובצורה נכונה. היה אתה עצמך, התנהג כרגיל. העובדה שאדם הוא מפגר אינה פוסלת אותו מלהיות חבר טוב.

 

מרכיבים של התנהגות אסרטיבית

* קשר עין – קשר עין ישיר לעבר האדם עימו אתה מדבר, הוא דרך יעילה לצורך "הצהרה" שאתה רציני לגבי מה שהנך אומר ושהדברים מופנים אליו.

* תנוחת הגוף – "משקל" המסרים שלך לאחרים יעיל, לאם תתייצב מול האדם, תעמוד או תשב קרוב אליו כשראשך זקוף.

* ג'סטות (תנועות גוף) – מסר ברור הוא זה המועבר בליווי ג'סטות מתאימות המדגישות ומבליטות את המסר. ג'סטות מוגזמות יגרמו למבוכה ולבלבול.

* מבע פנים – האם ראית מישהי המנסה לבטא כעס תוך כדי חיוך? להכרזות יעילות נדרשים מבעים שתואמים את המסר.

* טון, עוצמה ונטיית הקול – טון דיבור חרישי ומונוטוני ישכנע בדרך כלל את האדם השני שכוונותיך רציניות, בעוד שצעקות יביאו למצב של הגנה תקשורתית. עמדה שמוצגת בצורה טובה היא זו המשכנעת מבלי להזדקק לאיום ולהפחדה.

* תיזמון – מבעים ספונטניים יהיו בדרך כלל המטרה של האדם האסרטיבי. היסוס יקטין את יעילותה. שיפוט הוא חיוני לצורך בחירת ההזדמנות המתאימה. לדוגמא: שיחה עם הבוס בתנאים שמאפשרים פרטיות, במשרדו, יהיו טובים יותר מאשר שיחה לפני קבוצת עובדים שם יצטרך הבוס להגיב בהגנתיות. חשיבות גדולה יותר מושמת על היושר והספונטניות בתקשורת הבינאישית.
לדוגמא: התבטאות ספונטנית כמו "אני כועס מאוד על מה שאמרת" טובה יותר מקללה.
אנשים שבמשך שני היססו בגלל "שלא ידעו מה לאמור" למדו לאמור משהו כדי לבטא את רגשותיהם בזמן, וזהו צעד בעל ערך לקראת אסרטיביות וספונטניות.