ירידה משמעותית במספר הזכאים לבגרות העומדים בדרישות הסף של האוניברסיטה

המכון לקידום החירש פועל יחד עם מערכת החינוך להטמעת הנגישות בבתי ספר לחירשים וכבדי שמיעה בישראל
אוגוסט 23, 2010
הצלחת המאבק להשגת הזכות לנגישות מלאה עבור סיגלית לוי
אוגוסט 23, 2010
הצג הכל

הכתבה לפניכם משקפת תמונת מצב בעייתית ועגומה הפוגעת בעיקר בשכבות המוחלשות ביותר במדינה, ביניהן האוכלוסיה הערבית, ולתפיסתנו גם האכולוסיה
החירשת וכבדת השמיעה.

באנלוגיה למצבם של מיעוטים שונים בארץ אנו מגדירים את האוכלוסיית החירשים וכבדי השמיעה כמיעוט פוליטי, הזכאי להזדמנות שווה בהשכלה ותעסוקה,
שנאבק להכרה בצרכים התרבותיים והספציפיים (נגישות תרבותית, מתודית וטכנולוגית) במטרה לשבור את המחסום להשכלה ולהשיג את הזכות לחופש העיסוק.
מבלי להכנס לגורמים שהנביעו את המצב, אנו במכון לקידום החירש יודעים ומבינים שיש צורך בתוכניות דגל משמעותיות שמטרתן לחולל שינוי בתחום ההשכלה
כדי לאפשר גישה שווה להשכלה (ראו במדור ההשכלה באתרנו כתבה על ההישג שלנו בנושא התאמות בפסיכומטרי למול המרכז הארצי)!!

לחצו על הכותרת לצפיה בכתבה

מאת: אור קשתי

ירידה משמעותית במספר הזכאים לבגרות העומדים בדרישות הסף של האוניברסיטה

בשנים האחרונות קטן שיעור העומדים בדרישות הסף של האוניברסיטה מתוך הזכאים לתעודת הבגרות. לפני שנה (תשס"ט) עמד שיעור זה על 85.58%, זאת בהשוואה ל-87% שנה קודם לכן – כך עולה מנתונים שמפרסם הערב (ראשון) משרד החינוך.

מהנתונים המתייחסים לשיעור ההצלחה בבחינות הבגרות שנערכו לפני שנה עולה עוד כי 62.6% מהבנות השיגו תעודת בגרות, לעומת 52.3% מהבנים. הנתונים "נגזרים" ממספר הבנים והבנות אשר למדו בכיתה י"ב, ואינם כוללים כאלה שנשרו מלימודים סדירים קודם לכן. מתוך כלל בני ה-17 בישראל, הסתכם שיעור הזכאות לתעודת בגרות ב-46.1%.

עוד עולה מהנתונים שפרסם משרד החינוך כי בדומה לשנים קודמות, גם בבחינות תשס"ט הצליח אחוז גדול יותר מתלמידי בתי הספר העיוניים להשיג את תעודת הבגרות מאשר חבריהם במסגרות החינוך הטכנולוגי-מקצועי: 62% בהשוואה ל-50.9%. בחודשים האחרונים בוחנים במשרד החינוך תוכניות שונות לחיזוק החינוך הטכנולוגי-מקצועי, אשר מטרתן, בין השאר, היא להעלות את שיעור הזכאות לבגרות של תלמידיו.

שיעור הזכאים בקרב העולים החדשים נמוך מזה של הישראלים הוותיקים

בפילוח לפי מגזרי החינוך השונים בקרב התלמידים היהודים, נמצאים תלמידי הזרם הממלכתי-דתי ביתרון קל לעומת הזרם הממלכתי: 65.9% מתוכם השיגו תעודת בגרות, בהשוואה ל-64.5% בזרם הממלכתי. שיעור הזכאות לתעודת בגרות מבין התלמידים במגזר החרדי, שרובם אינם ניגשים לבחינות הבגרות, עומד על 22.3% כמו כן מתברר כי שיעור הזכאות בקרב העולים החדשים הוא 53% – שיעור הנמוך מהנתון המקביל בקרב התלמידים הישראלים הוותיקים (61.9%).

כאמור, הנתונים מתייחסים רק לתלמידי הקבוצות החברתיות השונות אשר למדו בכיתה י"ב, ואינם לוקחים בחשבון את שיעור הנשירה מבתי הספר או גודל כל קבוצה מתוך כלל בני ה-17 בישראל. ייתכן וחישוב כזה היה משנה, ולו במעט, את אחוזי "ההצלחה" של כל קבוצה. מנתונים לא רשמיים, שפורסמו בעבר ב"הארץ", עולה כי 75% מהנושרים באים משלוש קבוצות אוכלוסייה עיקריות: עולים חדשים, חרדים וערבים.

תלמידי המגזר הערבי חלשים יותר במקצועות השפה

הערב גם פורסמו הציונים הממוצעים במקצועות השונים בבחינות הבגרות. מהשוואה של נתוני שלוש השנים האחרונות, מתברר כי ברוב המקצועות לא נרשמו עליות או ירידות בולטות, וכי הציונים, לפחות ברמת הבחינה המינימלית, הם בדרך כלל בינוניים: אזרחות – 74.91, אנגלית 3 יחידות – 73.07 (לעומת 86.32 בבחינה של 5 יחידות), הבעה עברית – 76.21, היסטוריה – 74.61, ספרות – 72.96, תנ"ך – 75.31, מתמטיקה – 78.13 (ובחמש יחידות – 85.41).

מבין המקצועות השונים מתבררת, פעם נוספת, חולשתם המתמשכת של תלמידי המגזר הערבי במקצועות השפה. הציון הממוצע הנמוך ביותר נרשם בבחינה בעברית לתלמידים ערבים: 54.56 נקודות. בבחינה "ערבית לערבים" הציון היה גבוה רק מעט יותר: 61.25 נקודות.

יש לציין כי ציונים אלה מורכבים מציון בחינת הבגרות, שנבדקת על ידי מעריכים חיצוניים, ומציון "המגן", אשר ניתן לתלמיד על ידי מוריו בבית הספר. מניסיון העבר עולה כי ציון "המגן" גבוה בדרך כלל מציון המבחן.

 לידיעה המקורית לחצו כאן