תמונות מיום הסטודנט
נובמבר 3, 2009
קול קורא לסטודנטים לעיצוב ואמנות גרפית
נובמבר 3, 2009
הצג הכל

החודש אנו חוגגים חצי שנה לאתר "סלע" המחודש - ולרגל האירוע התבקשתי לכתוב כמה מילים על האתר, על התהליך שליווה אותנו במהלך חצי השנה האחרונה ועל החלק המעניין ביותר - נתוני הגלישה שעולים מן האתר.

למי שחדש בעניינים - אתר סלע כפי שאתם רואים אותו עכשיו, לא נראה ככה כל הזמן. התכנים הוותיקים והמבנה הבסיסי של האתר הועתקו מאתר מיושן יותר, בעל שם זהה, אשר היה פעיל ושירת את המכון לקידום החרש במשך מספר שנים קודם לכן. את התכנים שמרנו ואת העיצוב שינינו לחלוטין, מתוך מטרה להפוך את האתר לנגיש יותר, נעים יותר לעין וקל יותר לגלישה ולניווט.

 

לאחר שביצענו את מעבר התכנים מהאתר הישן לחדש קובע האתר החדש באמצעות קישור מדפי האתר הישנים לאלו החדשים (כך שכאשר מבצעים חיפוש בגוגל על "מרכז סלע" למשל – מגיעים ישר לדף החדש ולא לישן כבעבר).

בשלב הזה היה ברור לנו שנזדקק לנתוני גלישה מדוייקים ואפקטיביים – מי נכנס לאתר שלנו? מי גולש בו וכמה זמן? לפיכך נרשמנו לשירות הקרוי Google Analytics – שירות חינמי מבית "גוגל" אשר מבצע למעננו פילוח של נתוני גלישה. לנתונים הללו נגיע בעוד מספר שורות, אבל קודם כל בואו ננסה להבין מה מהותו של האתר שלנו:

אתר סלע פועל על פי מודל משולש, המשלב מידע, נגישות וקהילה. כאשר אתם נכנסים וקוראים בדף הבית את החדשות, אתם נחשפים למידע שאותו אנו אוספים (בעמל רב) ומזינים לאתר. 

קהילה נמצאת בכל מקום ומקום באתר. למעשה האתר מעודד פעילויות קהילתיות בכך שהוא מפרסם אירועים שקורים באוכלוסיית החרשים וכבדי השמיעה. הוא מעודד קהילתיות בכך שהוא מאפשר לאנשים להתכתב זה עם זה בדף המוקדש לאתר ב"פייסבוק". הוא מעודד קהילתיות בכך שהוא מזמין אנשים ליצור עמנו קשר ולהגיב לתכנים המופיעים באתר.

נגישות נמצאת בתפיסת העולם הראשית של האתר – החל בבנייתו כאתר נוח לפיענוח ע"י גולשים כבדי ראייה, דרך הגברת המודעות של אנשים שומעים לזכויות ולצרכים המיוחדים של האדם החרש וכבד השמיעה (נגישות עקיפה מול נגישות ישירה) וכלה במתן שירותים "אונליין" דרך האתר – אשר מאפשרים לאדם חרש וכבד שמיעה להסתמך על עזרים טכנולוגים ו – ויזואליים, במקום על טלפון ומשא ומתן פרונטאלי עם אנשים שומעים. נגישות מצוייה גם בתירגום האתר לשפה הערבית (ואנו שוקדים על מיזם של תרגום התכנים גם לשפות אחרות השגורות בישראל).

ואכן אפשר לאמר שרואים תוצאות.

מאז שהאתר עלה לאוויר הוא נמצא במגמת עלייה. נתונים אנליטיים מבית גוגל מראים שהגולש שלנו סקרן ואוהב לקרוא – מרבית הגולשים דיפדפו בחלקים שונים של האתר – לא רק בדפים בעלי תוכן דומה ובכך בעצם נחשפו למגוון רחב יותר של מידע אודות "המכון לקידום החרש". ניתן לראות שגולשים לא נכנסים אלינו בטעות. זמן הגלישה הממוצע ארוך יחסית – דיו לצפייה במספר דפי תוכן וקריאה בעיון.

הגולשים שלנו אוהבים לחזור אל האתר פעמים נוספות – לפחות חצי מהכניסות שנרשמו במהלך החודש האחרון, היו של גולשים שכבר ביקרו אצלנו בעבר. גולשים כאלו, יכנסו בדרך כלל לדף הבית כדי להתעדכן בחדשות – החלק הפופולארי ביותר באתר. הדף השני הפופולארי ביותר באתר הוא דף "זכויות". אחריו דף "דרושים" וקורסים בשפת הסימנים. דף "מי אנחנו" זוכה לכמות גדולה מאד של כניסות, בעיקר מצד גולשים שזו להם הפעם הראשונה באתר "סלע".

ועכשיו לנתון המעניין ביותר – האתר החדש גורר התעניינות מגולשים בכל רחבי העולם! כמובן שהרוב המוחץ של מבקרים באתרנו מגיעים ממדינת ישראל. אבל דרך קבע זכינו למבקרים מארצות אנגלו סקסיות שונות (ארצות הברית, קנדה, בריטניה ואוסטרליה). זכינו גם לביקורים מצרפת, איטליה, גרמניה ובלגיה.

את הפריצה הבינלאומית הגדולה עשינו בעקבות תרגום האתר לשפה הערבית – שפה פופולארית ונפוצה בהרבה ברחבי העולם. והתוצאות לא איחרו להגיע – מעבר לכמות מוגברת של כניסות ממדינות אירופאיות שונות, אנו זוכים עכשיו לביקורים מידידים מכל רחבי העולם הערבי: ירדן, הרשות הפלשתינית, מצרים, לוב, ערב הסעודית, נסיכויות המפרץ, תימן וארצות המגרב.

אני, כעורך האתר, מברך על כך. אני תקווה שנוכל להמשיך לספק לגולשים שלנו את מירב המידע והנגישות

קובי חי יעקבי