תמונה של כיתה, מקור - וויקיפדיה
חדשות סטודנטים – התאמת תרגום לשפת הסימנים בבחינות
פברואר 13, 2018
כיתה, תמונת אילוסטרציה
חדשות סטודנטים – אישור התאמות בבחינות, פנייה למוסד מקצועי
פברואר 13, 2018
הצג הכל
תמונת אילוסטרציה של סטודנטית אוחזת בספר

פנייה של המכון:

לכבוד

דיקן הסטודנטים

אוניברסיטת ….

שלום רב,

הנדון: חוברת הסבר למרצים לגבי סטודנטים עם מוגבלויות

הובא לידיעתי כי יחידת הדיקנט הוציאה לאחרונה חוברת הסבר למרצים לגבי סטודנטים עם מוגבלויות רפואיות או עם לקות למידה/הפרעת קשב וריכוז התאמות בבחינות ולסיוע במהלך הלימודים. אנו מבקשים לברך על החוברת החשובה. עם זאת, לצערנו, הסטודנטים החרשים וכבדי השמיעה הודרו מן החוברת ומקומם נפקד ממנה. למוגבלות בשמיעה השלכה ישירה והשפעה מכרעת על הלימודים, למרות שאינה נראית לעין. לאור זאת סטודנטים עם מוגבלויות זכאים להתאמות.

אנו רואים חשיבות רבה לתיקון המצב ונשמח לפעול בשיתוף פעולה לקביעת התאמות שיפורסמו למרצים.

בברכה,

אורית זולברג

מנהלת תחום השכלה

 

תגובת האוניברסיטה:

שלום רב,

המסמך שהפצנו מסביר למרצים את סוגי ההתאמות שסטודנט מקבל למבחן. סטודנטים כבדי שמיעה שמקבלים התאמת תוספת זמן של 25% נכללים יחד עם אוכלוסיה רחבה שמקבלת התאמה זאת בגלל ליקויי למידה או בגלל סיבה רפואית.

המסמך לא עוסק בהדרכת המרצה להתנהגות מתאימה בסביבת סטודנטים עם צרכים מיוחדים (כמו כתיבת הערות על הלוח, והפניית תשומת הלב של כבדי השמיעה להערות אלה).

 

תגובת המכון:

שלום רב,

תודה על תשובתך המהירה.

מוגבלות בשמיעה אינה מוגבלות רפואית ואינה לקות למידה… כמו המוגבלות בראייה, כך גם המוגבלות בשמיעה היא מוגבלות חושית.
אנו סבורים שחשוב לציין זאת כי המוגבלות בשמיעה אינה מוכרת דיה, מתאפיינת בחוסר מודעות של הסביבה בשל העובדה שאינה נראית לעין וקושי בהבנת השלכותיה במיוחד בתחום הלימודי.
למוגבלות בשמיעה יש השפעה על תהליך עיבוד המידע השפתי והזכרון השמיעתי. במחקר שערך המרכז הארצי לבחינות והערכה (מאל"ו) – בשיתוף עם אוני' תל אבי ואונ' ירושלים נמצא כי למוגבלות בשמיעה יש השפעה על קשת רחבה של היבטים של השפה הכתובה- הבנת הנקרא, אוצר מלים, סינטקס, מורפולוגיה, הבנת שפה ציורי, וכתיבה, ובד"כ תוצאות ההשפעה מתבטאות בהישגים נמוכים יותר שבהכרח.

בחוברת מוזכרים סטודנטים עם מוגבלות בראייה אבל לצערנו לא מוזכרים סטודנטים עם מוגבלות בשמיעה.

 

חשוב לציין זאת בהתאמות כמו:

 

  • תוספת זמן
  • התעלמות משגיאות כתיב.
  • השמעת טקס באנגלית בבחינה – אינה נגישה לסטודנטים חרשים/כבדי שמיעה
  • שימוש בדף נוסחאות במבחנים -בשל חוסר בזכרון שמיעתי רפיטטיבי והשלכותיו על למידת נוסחאות שנעשית אצל הסטודנטים השומעים על בסיס שילוב של זיכרון שמיעתי וזכרון ויזואלי
  • תרגום לשפת הסימנים של הוראות הבחינה (לדוברי שפת סימנים)- למנוע כישלון עוד בשלב הבנת הנקרא של הוראות הבחינה
  • בחינות ממוחשבות עם הקראה- אינן נגישות לחלק מן הסטודנטים עם המוגבלות בשמיעה

נודה לשיתוף פעולה ותיקון הנושא.
נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה.