חדשות סטודנטים – אישור התאמות בבחינות, פנייה למוסד מקצועי

תמונת אילוסטרציה של סטודנטית אוחזת בספר
חדשות סטודנטים – התאמות בבחינות
פברואר 13, 2018
לוגו המועצה להשכלה גבוהה
בחודש מרץ: פגישה בנושא אנגלית לסטודנטים חרשים וכבדי שמיעה
פברואר 20, 2018
הצג הכל
כיתה, תמונת אילוסטרציה

מכתב המכון למכללת (השם שמור במערכת)

לכבוד
מנהל המכללה
מכללת….

הנדון: נגישות השירות במכללת (שם המכללה) עבוד סטודנט כבד שמיעה

שלום רב,

המכון לקידום החרש הינו ארגון ללא כוונת רווח, של אנשי מקצוע , המסייע מאז הקמתו בשנת 1993 לאנשי חרשים וכבדי שמיעה בתחום ההשכלה הגבוהה/על תיכונית.

  1. (שמו של הסטודנט) פנה אלינו כאדם עם מוגבלות בשמיעה- ירידה בינונית עד חמורה באוזן ימין וירידה קלה באוזן שמאל.
  2. (שם הסטודנט) נרשם למכללתכם ללימודי קירור ומיזוג+חשמל תעשייתי וצויד על ידי במכתב בקשה להתאמות בשל המוגבלות, בתאריך XXX. לצערי (הסטודנט) דיווח לי כי מכללתכם לא התייחסה לבקשתו להתאמות והוא לא קיבל כל התייחסות או אישור לבקשתו.
  3. תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירותי הכשרה מקצועית), תשע"ה-2014- התייחסו לנושא נגישות שוויון לאנשים עם מוגבלות – (ציטוט רלבנטי מן התקנות)….. אודה לכם על אישור ההתאמות, כפי שהומלצו במכתבי מיום ה- 10.1.18.
  4. יתירה מכך, לצערי, מתיאוריו של הסטודנט עולה כי חלק מן המורים אינם מודעים לנושא של אנשים עם מוגבלות ויתירה מכך, מתייחסים אליו באופן פוגעני ומשפיל. למשל: (שם הסטודנט) סיפר לי כי לבקשתו מהמורה (שם המורה) לחזור על דברים שלא שמע נאמר לו שזה שהוא לא שמע את ההכתבה זה בעיה שלו ושהיא קוראת לו סודני ומקניטה אותו. אנו רואים בכל אלה התייחסות מפלה ומדירה של (הסטודנט), כאדם עם מוגבלות בשמיעה.
  5. אנו פונים אליכם בבקשה ליישם את חוק השוויון ותקנותיו, האוסרים על אפליה והדרה של אדם עם מוגבלות, מתוך תפיסת זכויות אדם וזכויותיהם של אנשים עם מוגבלות, כנכתב בחוק השוויון- החוק נועד "להגן על כבודו וחירותו של אדם עם מוגבלות, ולעגן את זכותו להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה בכל תחומי החיים, וכן לתת מענה הולם לצרכיו המיוחדים באופן שיאפשר לו לחיות את חייו בעצמאות מרבית, בפרטיות ובכבוד, תוך מיצוי מלוא יכולתו".
    נשמח אם ( שם הסטודנט) יזכה למצות את חווית הלמידה במוסדכם ככל סטודנט אחר ובתחושת שווה של הצלחה וסיפוק.
  6. נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה.

אודה על תשובתך בהקדם האפשר.

בברכה,

אורית זולברג

מנהלת תחום השכלה

מורשית נגישות השירות מס' 2215

 

תגובת המכללה:

אורית שלום רב

  1. ראשית הצטערתי לשמוע על אופן ההתנהלות של המרצה בכיתה כאשר השתמשה בביטויים שלא הולמים את תרבות המכללה .(התייחס בפירוט בהמשך).
  2. לידיעתך הסטודנט לא הביא לידיעתנו או לידיעת המרצים כי הינו סובל מבעית החרשות ולפיכך לא נעשתה כל פעילות ע"מ להקל עליו.
  3. כבן למשפחה שבה שניים חרשים אילמים הנושא הינו רגיש במיוחד עבורי ולכן נקטתי את הפעולות הבאות:
  • זימנתי את הסטודנט למשרדי וביקשתי לדעת מה נדרש ע"מ להקל עליו במהלך השיעורים
  • הסטודנט ביקש לשבת אל מול המרצים בשורה הראשונה , ובמידה ויבקש כי יחזרו על הדברים שכך יעשה .מעבר לכך לא ציין דברים נוספים .
  • הסטודנט ציין בפני כי הינו סובל מבעיות קשב וריכוז – הסברתי לסטודנט כי ע"מ לקבל הקלות במבחנים חיצוניים הוא חייב להביא ליאבחון ע"מ שאוכל לבצע עבורו התאמות במבחן כגון הארכת זמן ,ומתן לאפשרות לדף נוסחאות מורחב .
  • העברתי דיווח והנחייה לכלל המרצים המלמדים בקורס כי עליהם להושיב את הסטודנט מולם , וכמו כן גלות רגישות והבנה במקרים בהם יבקש לחזור על דבריהם.
  • ערכתי בירור בנוכחות המרצה והסטודנט לגבי התבטאות לא ראויה של המרצה, מהבירור עולה כי אכן המרצה השתמשה בביטוי זה אולם בהלצה. והיות כי הסטודנט היה פגוע מימנה עוד לפני כן הוא לקח זאת למקום שלילי , הסברתי למרצה ואף ננזפה כי אין מקום במכללה לאמרות מסוג בין אם זה בצחוק או לא .
  • בסיום הבירור להרגשתי והבנתי יצא הסטודנט והמרצה לדרך חדשה מתוך הבנה עמוקה כי המקרה נעשה בתום לב ללא כוונת זדון .
  • המקרה וחידוד הנהלים בנושא הידברות ותרבות דיבור תובא לידיעת כלל המרצים למניעת מקרים דומים אשר כלל אינם מקובלים עלי .
  • הנני בטוח כי לאחר שהובא לידיעתי נושא המגבלות של הסטודנט והבאתם לידיעת המרצים תשפיע כעת בחיוב על אופן לימודיו במכללה .

אני שמח ומודה על פנייתך בנושא מה שאפשר טיפול בבעיותיו של הסטודנט ומכאן השהות ואופן הלימוד של הסטודנט יהיה קל יותר עבורו .

לידיעתך

 

תגובת המכון:

שלום רב,

  1. שמחתי לשמוע שהעניין טופל מיידית על ידך ואני מודה לך על התערבותך.
  2. לעניין ההתאמות:
    א. מבקשת להביא לידיעתך כי אנשים חרשים וכבדי שמיעה זכאים היום להתאמות אלו בכל מוסדות ההשכלה הגבוהה/על תיכונית בארץ ואף במה"ט-ב אני מבקשת להסביר, על קצה המזלג, מדוע :
    בהיעדר שמיעה, לא ניתן לרכוש שפה מדוברת באופן ספונטני. מסיבה זו רבים מהילדים, אשר התחרשו טרם רכישת שפה, אינם מגיעים לרמה טובה של שפה, הן בדיבור והן בהבנת שפה מדוברת. משמעות הדבר היא שבשל החסך השמיעתי לגירויים קוליים נוצרת מגבלה תקשורתית, הנובעת מהקושי ללמוד ולהשתמש בשפה מדוברת ללא שימוש בשמיעה(Gregory,1995).
    השפעת החרשות באה לידי ביטוי בקשיים בכל תחומי החיים: התפתחות התקשורת, השפה והדיבור, התפתחות רגשית וחברתית, הישגים לימודיים והשתלבות בכל מעגלי הקשיים נוצרים לא רק במקרים של מוגבלות חמורה, אלא גם במוגבלות קלה או חד צדית בשמיעה.
    הקשיים באים לידי ביטוי במערכת החינוכית בקושי לעקוב אחר דברי הגננת/מורה, קושי בהשתתפות בשיחות שאינן "אחד על אחד", תגובות לא רלוונטיות כתוצאה מקושי בפענוח הנשמע בשאלה,ליקויים ואיחור בהתפתחות השפה, אוצר מילים מצומצם בהשוואה לבני גיל, שיבושים בהפקת הדיבור וכתוצאה מכך מובנות דיבור ירודה, קשיים בהבנת הנקרא, בשימוש במשלבי שפה גבוהים (כמו שפה ציורית, ביטויים ודימויים) בידע עולם, בהבעה בכתב ובמקצועות עתירי שפה ואף במתמטיקה (נייר עמדה, משרד החינוך 2010).
    בנוסף, לאנשים עם מוגבלות בשמיעה יש מחסור בזיכרון שמיעתי –
    על מנת לזכור חומר לימודי אנשים שומעים מתבססים על זיכרון שמיעתי (תהליך תת הכרתי) ועל זיכרון ויזואלי. באופן רגיל- אנשים ללא מוגבלות בשמיעה שומעים לאורך כל שנות הלימוד בבית הספר את המורה חוזרת ומדקלמת את הנוסחאות, וכך באמצעות השמע הם מתחזקים המידע והזיכרון הלימודי.
    תהליך זה נמנע מאנשים על מוגבלות בשמיעה והם אינם יכולים להתבסס על הזיכרון השמיעתי הרפיטטיבי. חשוב לזכור שעניין זה מתווסף לפערים במידע שמצטברים, כפי שמוסבר להלן, לאורך כל השנים.
    (זו הסיבה לתוספת הזמן ולשימוש בדף נוסחאות על מנת שהסטודנט עם המוגבלות בשמיעה לא ייכשל עוד בשלב הבנת הנקרא והזכרון).
    אני מבקשת לציין כי מכיון שהמוגבלות בשמיעה היא מוגבלות חושית ולא קוגניטיבית היא אינה מתבטאת באבחון כפי שיש ללקויות למידה. עם זאת ההתאמות הר"מ כאמור מקובלות במוסדות ההשכלה הגבוהה/על תיכונית למיניהם בארץ גם לסטודנטים עם מוגבלות בשמיעה .

אודה לך מאד אם הסטודנט יוכל לקבל את התאמות הנגישות מבלי שיאלץ להוציא לשלם סכום כספי משמעותי עבורו על אבחון.

בברכה,

אורית זולברג

מנהלת תחום השכלה ותעסוקה
מורשית נגישות השירות

נשמח לעדכן כשנקבל תשובות סופיות.