אוג 23, 2010

המכון לקידום החירש פועל יחד עם מערכת החינוך להטמעת הנגישות בבתי ספר לחירשים וכבדי שמיעה בישראל


המכון לקידום החירש נענה לבקשת מערכת החינוך, מתוקף מומחיותו בנושא החירשות והנגישות, לייצר מערך נגישות מלא ומקיף לטובת מורים חירשים וכבדי שמיעה העובדים במערכת החינוך. אנו תקווה שהטמעת המערך תיושם והוא יהיה למודל המהווה תשתית מהותית לשוויון אמיתי ולנגישות מקסימלית בכל מוסדות מערכת החינוך וההשכלה, כולל המוסדות הציבוריים, המגזר העסקי והפרטי. 

המכון קידום החירש ממשיך לפעול על מנת לממש את "האני המאמין" ואת החזון על מנת לחולל שינוי- נגישות ושוויון בחברה הישראלית.

נגישות מבנה בית הספר עבור מורים חירשים וכבדי שמיעה

 

 אנו המכון לקידום החירש מציעים להטמיע תקנות אלו למבנה בית הספר.

 

שער הכניסה:

  • א. שילוט נגיש: מס' טלפון נייד של מוקד החירום/מאבטח/מזכירות להתקשרות באמצעות הודעות כתובות (sms).
  • ב. פעמון מהבהב ושעון- הפעמון מהמהב בעיתות של הפסקות, התראות ועוד.

 

מערכת הכריזה של בית הספר:

  • א. המרה לתמלול בזמן אמת ( הודעות שמע להודעות כתובות על מסך שילוט דיגיטלי, בדומה לשילוטים החדשים הקיימים בקווי דן)
  • ב. שילוט דיגיטלי לתמלול הודעות - בכל התחנות של בית הספר: מסדרונות, כיתות, שער הכניסה, חצר, אולם וחדר המורים ועוד.

 

פינת "המודעות"- לתלות בחדר המורים, בכיתות, במסדרונות ועוד:

  • א. דפי הסברה לתקשורת נגישה, טיפים לאוריינטציה נכונה ומתאימה בבתי הספר לחירשים וכבדי שמיעה(דף אחד המרכז טיפים לתקשורת נכונה).
  • ב. נגישות תרבותית- הכנה/סדנאות לצוות המורים על אוריינטציה ותקשורת עם חבר צוות חרש/כ"ש(ניתן להזמין סדנת הסברה מהמכון לקידום החירש).

 

תאורה לבנה מתאימה בכל הפרוזדורים וחדרי בית הספר.

 מראות פותחות שדה ראייה- להציב מראות בפינות עבודה ומשחקים בכדי לשבור את שדה הראיה החסום. התמצאות במרחב (תרגום של קולות רקע ועוד לנוכחות חזותית) והנגשה של המתרחש בסביבת בית הספר- מומלץ לשים מראות בפינות חוסמות שדה ראייה בפינות הכיתות ובמסדרונות.

 

חדרי  השירותים: 

  • א. חירום- שילוט כמו שהוצע בסעיף מס' אחד (שער הכניסה) -למקרים שהתלמידים ננעלים בתוך תא השירותים.
  • ב. דלתות התאים- רווח מעל הדלת ומתחת לדלת, להעברת פתקים והודעות כתובות במקרים של מצוקה.

 

נגישות הכיתה:

  • א. שולחנות ביחס נכון למורה, והצבתם מול תאורה מתאימה ולא מול אור מסנוור.
  • ב. ציוד הוראה מותאם (מחשב נייד, מטול, מקרן ומסך).
  • ג. כיסא יציב בלי מסעד/משענת צידי הכיסא ובלי גלגלים לצורך קיום נאות של "דיבור" בשפת הסימנים.
  • ד. זרוע בלם לדלת הכיתות (למניעת תאונות)- ברוב הפעמים התלמידים אינם יכולים לשמוע את המתרחש/צעדי ההולכים, כך שהבלם מאפשר פתיחה איטית.
  • ה. רווח בדלתות הכיתות- להעברת פתקים במקרים של נעילה ומצוקה.
  • ו. אור מהבהב: מול התלמידים ומול המורה- נגיש לנפשות בכיתה.
  • ז. מערכת הגברה אישית/קבוצתית למורים חרשים וכבדי שמיעה.

 

 מצבי חירום ונגישות המקלט הבית ספרי

  • א. אור מהבהב למצבי חירום- אור מהבהב נוסף רק למקרי חירום! בכל כיתות בית-הספר, המסדרונות, חדר המורים ואולמות.
  • ב. שלטי הכוונה בולטים וברורים- שלטי חיצים לכיוון המקלט.
  • ג. מפת התמצאות- תדריך כתוב ומנחה להתמצאות במרחב עד למקלט (התדריך יהיה תלוי בפינת המודעות, הכיתות וחדר המורים.
  • ד. מכשיר קשר טלפוני לצורך התקשרות באמצעות הודעות כתובות ושילוט המכיל פרטים של רכז החירום-פרטים כמו מס סלולרי להודעות כתובות..
  • ה. רשת אלחוטית לצורך העברת הודעות כתובות במקרי חירום- אינטרנט/נייד סלולרי.
  • ו. דפים ועטים בתוך המקלט.
  • ז. ביפרים לשעת חירום
  • ח. פנסים למקלט, למקרים של חשיכה.

 

 הנהלה ומזכירות

  • א. טלפון מגבר לכבדי שמיעה.
  • ב. משדר טי/לולאת שמע/ מכשיר F.M , לצורך השאלה במהלך העבודה(מיועד לכבדי שמיעה המשתמשים בעזרי שמיעה).
  • ג. פקס/ וידיאופון/ מכשיר טלפוני המתמלל הודעות קוליות.
  • ד. נגישתו פיזית- שולחן המזכירה מאפשר תקשורת ללא מחסומים כמו דלפק גבוה.

 

  חדר המורים

  • א. עמדות עבודה- מחשב ומסך מול שדה ראייה פתוח (נגישות למתרחש).
  • ב. מראות פותחות שדה ראייה בפינות.
  • ג. אור מהבהב רגיל ואור מהבהב למצבי חירום.

 

 ישיבות/ אירועים/ טקסים/השתלמויות/ ימי עיון /פגישות אישיות

  • א. תמלול ותרגום לכל הישיבות - האדם החרש או כבד השמיעה יעדכן מראש לגבי הצורך בתרגום או תמלול לישיבות המורים ולסיורי הצוות.
  • ב.       תאורה לבנה ונפרדת אשר מכוונת למתורגמן/ית- לעיתים יש חושך מוחלט, ורצוי להימנע ממצבים אלו.
  • ג.       האירועים והטקסים יונגו ע"י תמלול ותרגום לשפת הסימנים.
  • ד.       יש להודיע מראש לאדם החרש/כבד השמיעה על תאריכי  כנסים/ישיבות/השלתמויות/ימי עיון/טקסים וכו' על מנת שיוכל להזמין מראש מתורגמן/קלדן.
ננה בר