יול 11, 2010

הידעתם? נכות מזכה בפטור מתשלום מס הכנסה


מצב רפואי ירוד או מחלה קשה מזכים בפטור חלקי או מלא מתשלום מס הכנסה. תהליך הגשת הבקשה למס הכנסה ולביטוח הלאומי הנו לעתים קרובות ארוך ומייגע, וכולל שלבים רבים. פישטנו ופירטנו אותו עבורכם

 

רבים אינם מודעים לכך, אולם אדם שחלה או נפגע, והוכר כנכה בשיעור של מעל 90%, עשוי להיות זכאי לפטור מלא מתשלום מס הכנסה.

הזכאות לפטור יכולה לנבוע ממכלול מחלות הגורמות למצב רפואי ירוד באופן משמעותי או ממחלה אחת קשה ביותר. הנה רשימת מחלות לדוגמא העשויות לזכות בפטור מתשלום מס הכנסה: סכרת עם סיבוכים, מחלת לב, פרקינסון, פוליו ושיתוק ילדים, מחלות ריאה, טרשת נפוצה, גידול ממאיר בעבר, מחלת כליות, דלקת פרקים, מחלת כבד, עיוורון, חירשות ועוד.

הפרמטרים הנבחנים בבחינת הזכאות לפטור הם:

א. נכות של 100% מבעיה רפואית אחת (קרדינלית), או נכות מצטברת של 90% ממספר בעיות רפואיות. פה נציין כי הועדות הרפואיות אינן ממהרות להעניק נכון של 90% ויותר ויש קושי גדול להגיע לאחוזי נכות גבוהים כל כך.

ב. כאשר מדובר ביותר מנכות אחת, מבצעים שקלול נכות באופן הבא: שתי בעיות הנותנות 50% נכות כל אחת - תחושבנה כ- 75% משוקללת ולא 100%. אם הבעיות הן באברים זוגיים (שתי ידיים, שתי רגליים וכו') - אזי שיטת החישוב תהיה חיבור ולא שקלול. השקלול: לפי החוק לא מחברים נכויות, אלא משקללים, ככה שבעצם תחושב 50% מתוך ה-50 הנותרים.

תהליך הגשת הבקשה למס הכנסה ולביטוח הלאומי הנו לעתים קרובות ארוך ומייגע, וכולל שלבים רבים. כאן נפרט ונפשט את התהליך לשלבים ההכרחיים שלו:

טפסים ואישורים נדרשים לצורך הגשת בקשה לפטור:

"בקשה לפטור ממס" - מס' טופס 1516. זהו הטופס הראשוני הנשלח למס הכנסה לצורך קבלת הפנייה לוועדה רפואית.

"אישור מסירת מידע" - מס' טופס 0169-ב'. זהו טופס ויתור סודיות רפואית כלפי המוסד לביטוח לאומי ואגף מס הכנסה.

"קביעת אחוזי נכות לצרכי מס הכנסה" - טופס 169/א'. בטופס זה יפורטו הפגימות והליקויים הרפואיים בגינם נתבעת הנכות.

לאחר קבלת הטפסים שולח פקיד השומה טופס הפנייה לוועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי, לקביעת אחוזי נכות, בצירוף שובר אגרה בסך 556 שקלים עבור הוועדה הרפואית. את השובר יש לשלם ולשלוח לביטוח לאומי יחד עם התביעה, המסמכים הרפואיים, והטפסים הרלוונטיים מהסעיף הקודם. כמובן שיש לכלול בבקשה את טופס ה"הפניה לוועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי" שהתקבל מפקיד השומה ושובר התשלום המשולם.

הוועדה הרפואית

המוסד לביטוח לאומי מזמן את התובע לוועדות רפואיות בהתאם לחומר הרפואי שהוגש לו. תהליך הועדות אורך בדרך כלל חודשים רבים ובסיכומו של דבר שולח המוסד את החלטתו לתובע. במידה ונקבעה דרגת נכות רפואית 90% ומעלה ינפיק פקיד השומה אישור "קביעת אחוזי נכות לפי 9 (5) לפקודת מה הכנסה", מסמך זה מהווה אישור רשמי לפטור ממס.

במידה ודרגת הנכות הרפואית שנקבעה הנה נמוכה מ-90%, ניתן לערער על החלטת הוועדה. את הערעור יש להגיש בתוך 45 יום מקיום הוועדה. שימו לב כי לפקיד השומה יש סמכות לערר על החלטת ועדה רפואית. בדרך כלל פקיד השומה מערער במקרה שדרגת הנכות הרפואית שנקבעה גבוהה מ-90%, אך יש מקרים נדירים שפקיד השומה מערער גם לטובת התובע כשהוא מקבל אחוז נכות הנמוך מ-90%.

מימוש האישור על הפטור

הפטור ניתן רטרואקטיבית עד 6 שנים (+שנה נוכחית). עם קבלת האישור לפטור, יש להגיש דו"ח שנתי לגבי השנים הרלוונטיות. בעת הגשת דו"ח שנתי יש לצרף לדו"ח אישור מקורי לגבי כל אחת מן ההכנסות שיש לעובד או בן/בת זוג/ו ואישור מקורי לגבי כל אחת מן ההוצאות או זיכויים שיכולים להביא להפחתת המס שישולם.

חשוב לציין כי אם הנתונים לא ידווחו בצורה מדויקת או שידווחו רק חלק מן ההכנסות הדבר עלול לגרום לעיכובים ולעתים אף נמצא כי ללקוח נוצר חוב במס הכנסה עקב טעויות בהגשת השומה.

על מנת להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה יש לצרף את המסמכים הבאים:

א. טופס 106 מכל מקומות העבודה (כולל פנסיה).

ב. במידה והעובד פרש באותה שנת מס יש להמציא טופס 161 מהמעביד.

ג. אישורים לגבי כל הכנסה אחרת באותה שנת מס.

לבנת פורן היא מנכ"ל המרכז לזכויות רפואיות

 פורסם ב Ynet

לבנת פורת - Ynet