מאמרים

25.10.12 | מאת: אורן הוברמן - כלכליסט

איך ילדים באמת רוכשים שפה, ואיך זה קשור לאופי, גנטיקה ובינה מלאכותית

ילדים באמת עושים את הבלתי אפשרי. טרם חלפה שנה אחת מיציאתו לעולם, התינוק הממוצע כבר יודע את המילים הראשונות שלו. מכאן ואילך יהפוך למכונה שאין דומה לה ללכידת שפה "מהאוויר", בשיטות שפילוסופים, בלשנים, נוירולוגים וחוקרי התפתחות מנסים בעקשנות לפצח יותר מחצי מאה.

10.09.12 | מאת: ד"ר מרים לוינגיר ורוז עאמר

במהלך שנת העבודה 2011/2012 התקיימו במסגרת הפרויקט "הטמעה חיזוק הקשר והתקשורת בין ילדים חרשים וכבדי שמיעה, הוריהם ואנשי המקצוע בחברה הערבית בדואית בנגב" קבוצות הורים בישובים הבאים רהט, אלסייד, ערערה, תל שבע. אשר הונחו על ידי 4 מנחים. סה"כ השתתפו בקבוצות כ- 40 הורים, 33 אמהות, ו- 7 אבות.

כחלק מתפקידם, העבירו המנחים דוחות וסיכומים של המפגשים הקבוצתיים, וניתוחם מאפשר למקד 4 קטגוריות מרכזיות אשר יפורטו בהמשך.
בנוסף ננתח את תהליך ההדרכה שהמנחים עברו במפגשי ההדרכה עם ד"ר מרים לוינגיר.

08.07.12 | מאת: מרים לוינגר

קהילות החירשים, כמו גם זו הקיימת בישראל, נוצרו תמיד בידי החירשים עצמם, שביקשו לספק לעצמם מענה לצרכים ריגשיים וחברתיים שונים. חבריהן, אשר מצאו עצמם מבודדים מהחברה השומעת, החליטו שהם ירגישו חופשיים ושווים לזולת רק בין אנשים כמותם. הקהילות מנסות לתת מענה לצורכיהם הרגשיים (תחושת ערך ושוויון) והחברתיים (שיכוך תחושת הבדידות שחבריהן חווים בקרב אנשים שומעים). תחושות אלו התעוררו בקרבם בשל חירשותם, אך לא פחות בשל מאפייני האינטראקציה התקשורתית, בינם לבין השומעים סביבם.


למאמר המלא לחצו על הקישור

30.05.12

לקט נתונים מתוך הסקר החברתי 2010 בנושא בריאות: לרגל יום השמיעה הארצי - לקויי שמיעה בישראל


הנתונים נלקחו מתוך הודעה לעיתונות שהוציאה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בתאריך 20.5.2012.

 

19.03.12 | מאת: אורית זולברג

"אנשים בוגרים עם מוגבלות מהווים כ 13% מהאוכלוסיה בישראל. מדובר באוכלוסיה אשר יכולה להוות חלק מכוח העבודה ולתרום לתוצר ולמשק. יחד עם זאת, קיימת נחיתות ברורה בהזדמנויות הקליטה בעבודה ובהזדמנויות הקידום בין אנשים עם לקות גלויה לאנשים אחרים. למערך ההשמה והליווי חשיבות רבה הן בתחום של התאמה מיטבית של המטלות והתפקידים לעובד והן בסיוע לעובד ולמעסיק לאורך זמן ביצירת השתלבות מיטבית ומועילה של העובד במקום העבודה". (מתוך : "עמדות מעסיקים ביחס להעסקת עובדים עם מוגבלות והצורך בבידול תדמיתי". רונן רגב כביר ,משרד התמ"ת).

11.01.10

חינוך הורים בעבר התמקד בעיקר בהקניית מיומנויות וידע התפתחותי. בעקבות מחקרים שנעשים בשנים האחרונות מתבהר כי התמקדות במיומנויות וידע התפתחותי, למרות שיעיל מאוד עבור הורים מסוימים, עשוי להשפיע אך במעט על האיכויות העמוקות יותר של הקשר הורה-ילד.
צמיחה אישית של ההורה, לעומת זאת, תשפיע מאוד על איכות ההורות שלו, ולכן המטרה היא לעודד תהליכי חקירה עמוקים יותר אצל ההורה.
מודל העבודה RDPED (Reflectine Dialogue Parent Education Design), שמוצג במאמר, פותח ונבחן לאורך 5 שנים ונועד ללוות התפתחות וצמיחה הורית. מטרתו לעודד אצל ההורה רגישות, מודעות עצמית ותגובתיות לילד. הרעיון הוא ליצור להורים הזדמנויות בהם יוכלו לבחון אמונות אישיות ותימות שמשתקפות בהורות שלהם.

מאמר זה מהווה חלק ביביליוגרפי מסדנאות להורים חרשים וכבדי שמיעה שילדיהם שומעים/חרשים .

11.01.10

מאת: ד"ר הארוויל הנדריקס והלן האנט

תוך הספר: 'הוֹרוּת מודעת'
תקציר: לאה שמעוני

מאמר זה עוקב אחרי התפתחות הילד מן הלידה ועד גיל 18 ועובר דרך מספר שלבים חשובים בתהליך: שלב ההתקשרות, שלב החקרנות, שלב הזהות, שלב היכולת, שלב ההתעניינות ולבסוף, שלב האינטימיות. מאמר זה מהווה חלק ביביליוגרפי מסדנאות להורים חרשים וכבדי שמיעה שילדיהם שומעים/חרשים .

02.06.09 | מאת: יעלי זיידמן

המכון לקידום החש הוא אמנם ארגון קטן, אך ארגון שעובד מכל הלב ומשגי כל כך הרבה. זהו ארגון ייחודי במינו בארץ, ובעל סניף אחד, אך זהו מקום הפועל ברחבי הארץ, ודואג להשמיע קולו בכל העולם. פרויקטים ממשיכים להתפתח, ותמיד צצים רעיונות חדשים. דרך הדברים הקטנים, הם מגשימים את החלום הגדול, והוא להכשיר את החרשים ולחזק את התפתחותם בחברה הכללית בכלל, וכאנשים חרשים בפרט. כמו כן, קיימת חשיבות גדולה לחיזוק את הקשר בין קהילת השומעים ובין קהילת החרשים. המכון רואה בעיניי רוחו את הפתגם "כולם שווים בעיניי האלוהים".

 


1   2   3   5